مراقبت از ناحیه دور چشم

مراقبت از ناحیه دور چشم

پوست اطراف چشم یکی از حساس ترین نقاط بدن است که اولین علائم پیری زودرس را نشان می دهد. پوست دور چشم نازک تر و ظریف تر از سایر قسمت های بدن است و از آنجا که چشم در طول روز کار زیادی از قبیل پلک زدن انجام می دهد مستعد پیری زودرس است.

علاوه بر موارد گفته شده دلایل ژنتیکی، اشعه ماورای بنفش، عوامل استرس زا و شیوه زندگی هر فرد می توانند باعث پیر شدن سریع پوست اطراف چشم شوند.

حلقه های سیاه و تیره در ناحیه دور چشم، خطوط ریز و چین و چروک ها، همچنین پف زیر چشم از رایج ترین مشکلات در ناحیه دور چشم ها هستند.

پیر شدن ناحیه دور چشم

راهکارهای مراقبت از ناحیه دور چشم

مهم نیست که چند سال دارید؛ هیچوقت دیر نیست. از همین امروز شروع کنید و راهکارهایی را که در ادامه مطرح می کنیم به برنامه روزانه مراقبت از زیبایی خود اضافه کنید.

از مرطوب کننده مخصوص دور چشم استفاده کنید.

مرطوب کردن پوست یکی از راهکارهای مؤثر و ارزان است که معمولا به فراموشی سپرده می شود. پوست شما مانند یک میوه است. هنگامی که آب خود را از دست می دهد شروع به کوچک شدن می کند و چین و چروک هایش ظاهر می شود. اما هنگامی که دوباره آن را داخل آب بگذارید منجر به افزایش حجم و کاهش خطوط می شود.

همین امر در مورد ناحیه دور چشم نیز صادق است. از آنجایی که پوست اطراف چشم غدد چربی و کلاژن کمتری نسبت به بقیه صورت و بدن دارند بیشتر مستعد خشکی، افتادگی و چین و چروک می باشند.

متداول ترین سؤال در مورد مرطوب کردن ناحیه اطراف چشم این است که آیا می توان از مرطوب کننده صورت برای این قسمت هم استفاده کرد؟

به خاطر داشته باشید که پوست اطراف چشم بسیار نازک است و می تواند نسبت به مرطوب کننده های معمولی حساسیت نشان دهد و دچار احساس سوزش، قرمزی یا آبریزش چشم ها شود. به همین علت می بایست از مرطوب کننده های مخصوص دور چشم استفاده کنید. یکی از بهترین مواردی که باید به دنبال آن باشید کرم دور چشم حاوی رتینول از مشتقات ویتامین A است.

از مرطوب کننده مخصوص دور چشم استفاده کنید.

در برخورد با ناحیه دور چشمتان ملایم و مهربان باشید.

اگر می خواهید آرایش چشمتان را پاک کنید یا از محصولات مراقبتی برای پوست دور چشمتان استفاده کنید، با ملایمت رفتار کنید. پوست اطراف چشم بسیار نازک است و فشارهای ناشی از فعالیت های روزانه می تواند خطوط بیشتری را در اطراف چشم شما ایجاد کند.

برای پاک کردن آرایش دور چشم از پد پنبه ای استفاده کنید. پد را به آرامی روی پوست فشار داده و به سمت بیرون بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا آرایش شما به طور کامل پاک شود.

وقتی می خواهید محصولات مراقبتی را روی پوست دور چشم بگذارید، از انگشت کوچکتان استفاده کنید و ماده تقویتی را دور چشم بچرخانید. این کار را تکرار کنید تا محصول مراقبتی کاملا جذب پوست اطراف چشم شود.

در برخورد با ناحیه دور چشمتان ملایم و مهربان باشید.

از ناحیه دور چشم در برابر نور آفتاب محافظت کنید.

قرارگیری در معرض نور خورشید نقش مهمی در روند پیری دور چشم داشته و می تواند پوست زیر چشم را تیره تر کند. استفاده از کرم ضدآفتاب مخصوص ناحیه دور چشم باید بخشی از برنامه مراقبتی روتین شما باشد.

یکی از مواردی که هنگام استفاده از کرم ضدآفتاب نادیده گرفته می شود پلک بالاست. حتما به یاد داشته باشید که کرم ضدآفتاب را به پلک بالا نیز بزنید.

اگر استفاده از ضدآفتاب برای آرایش چشمتان دردسر ساز است یا نمی توانید آن را هر دو ساعت یک بار شارژ نمایید؛ می توانید از یک عینک آفتابی که در برابر اشعه ماورای بنفش محافظ است استفاده کنید.

ناحیه دور چشم خود را تقویت کنید.

یکی از روش های ارزان و آسان برای مراقبت از پوست دور چشم استفاده از ماسک های میوه ای است. شما می توانید از میوه هایی مانند خیار که قدرت آب رسانی بالایی دارند استفاده کنید. افزایش آب رسانی به ناحیه اطراف چشم باعث کاهش چین و چروک و خطوط آن می شود.

ناحیه دور چشم خود را تقویت کنید.

درمان متناسب با پوست دور چشمتان را انجام دهید.

برای حفظ سلامت و زیبایی ناحیه دور چشمتان استفاده از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B3 و چای سبز را در نظر داشته باشید. برای کاهش خطوط ریز ناحیه دور چشم می توانید شب ها از کرم های تحریک کننده تولید کلاژن حاوی رتینول، رتینوئید و ویتامین A و روزها از کرم دور چشم حاوی چای سبز استفاده نمایید.

 همچنین برای مقابله با هیپرپیگمانتاسیون (حلقه های تیره دور چشم) از کرم های افزایش رنگدانه، ویتامین B3، ویتامین C و ویتامین K کمک بگیرید. برای از بین بردن پف زیر چشم نیز کافئین، توت، قهوه و چای سبز مؤثر هستند.

درمان متناسب با پوست دور چشمتان را انجام دهید.

ماساژ درمانی انجام دهید.

ماساژ زیر چشم ها می تواند به بهبود گردش خون در اطراف چشم ها کمک کند. همچنین فشار ناشی از ماساژ باعث تخلیه مایع اضافی در اطراف این ناحیه و کاهش پف می شود.

ماساژ درمانی انجام دهید.

از سبک زندگی سالم پیروی کنید.

عادات و شیوه زندگی شما تأثیر زیادی بر سلامت پوست اطراف چشمتان دارد. سعی کنید به طور منظم ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید تا گردش خون در سطح پوست شما بهبود یابد.

همچنین اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید. سیگار کشیدن در جریان خون سطح پوست اختلال ایجاد می کند و به سطح کلاژن و الاستین که باعث استحکام و قابلیت ارتجاعی شدن پوست می شوند آسیب می رساند؛ در نتیجه روند طبیعی پیری را تسریع می کند و چین و چروک زودرس می آورد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و از غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز استفاده کنید. خوراکی های دارای ویتامین A، B و C و غذاهای حاوی آمینواسیدها و چربی های مفید را در برنامه غذایی خود جای بدهید. روزانه 8 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب کافی در هر روز باعث از بین رفتن پف زیر چشم می شود.

به مقدار کافی بخوابید.

خوابیدن هفت تا نه ساعت در هر شبانه روز باعث از بین رفتن پف زیر چشم می شود. کم خوابی یا حتی بیش از اندازه خوابیدن می تواند باعث تیره شدن رنگ پوست و پف زیر چشم شود.