پیری پوست و جلوگیری از آن

پیری پوست و جلوگیری از آن

جوان بودن پوست به عنوان یکی از عوامل اصلی نشان دهنده سلامت افراد در نظر گرفته می شود. همه افراد به خصوص خانم ها هزینه های زیادی را برای مواد آرایشی و دارویی می پردازند تا از پیرشدن پوست شان جلوگیری کنند.

علائم پیری پوست

پیری پوست با علائمی همچون چین و چروک، از دست دادن قابلیت ارتجاعی، خشن شدن پوست و نازک و خشک شدن آن مشخص می شود.

دلایل پیری پوست

بخشی از پیری پوست به علت عوامل درونی بدن ایجاد می شود که به آن پیری ذاتی گفته می شود و یک فرایند اجتناب ناپذیر است. طبیعی است که پوست شما با گذشت زمان مقداری از جوانی خود را از دست بدهد و نازک تر و خشک تر شود. این روند طبیعی پیری است و شما نمی توانید آن را تغییر دهید.

اما بخشی از پیری پوست توسط عوامل بیرونی مانند سبک زندگی ناسالم، آلودگی هوا، سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود که قابل کنترل هستند. شما می توانید با اصلاح محیط و شیوه زندگی تان اثرات این نوع پیری را بر پوستتان کم کنید.

پیر شدن پوست

جلوگیری از پیری پوست و درمان آن

شما می توانید اقداماتی انجام دهید و به پوستتان کمک کنید تا جوان تر و شاداب تر به نظر برسد و دیرتر پیر شود. با ما همراه باشید تا شما را با مهم ترین راهکارهای جلوگیری از پیری پوست آشنا کنیم.

دو بار در روز صورت خود را بشویید.

هر روز دو بار صورت خود را بشویید؛ مخصوصا هنگامی که عرق زیادی کرده اید. تعریق زیاد باعث تحریک پوست صورت و پیر شدن زودرس آن می شود؛ بنابراین پس از تعریق هر چه سریعتر پوستتان را بشویید.

پوست خود را  به آرامی تمیز کنید.

تمیز کردن شدید باعث تحریک پوست و افزایش سرعت پیری آن می شود. وقتی پوست خود را تمیز می کنید از لمس و فرمول ملایم استفاده کنید. برای پاکسازی آلودگی، آرایش و سایر موارد شسشتوی ملایم و بدون تحریک انجام دهید و از حرکات دایره ای استفاده کنید.

به گفته آکادمی پوست آمریکا اسکراب شدید می تواند پوست را حساس و تحریک کرده و روند پیری را تسریع کند.

هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده مناسب پوستتان باعث می شود آب در سلول های پوستی به دام بیفتد و در نتیجه ظاهر جوان تری به پوست شما می بخشد.

هفته ای یک بار لایه برداری کنید.

پوست شما به طور مرتب سلول های مرده را از بین می برد و هر 28 روز یک لایه جدید ایجاد می کند. اما این روند می تواند با گذشت زمان کند شود و منجر به ایجاد ظاهری کسل کننده شود. برای کمک به از بین بردن این تجمع هر هفته پوست خود را لایه برداری کنید.

لایه برداری پوست

از پوستتان در برابر آفتاب و اشعه ماورای بنفش محافظت کنید.

صرف نظر از این که روز خود را در کجا و چگونه می گذرانید، باید همیشه از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. نور خورشید به برخی از فیبرهای پوست به نام الاستین آسیب می رساند و باعث افتادگی و از بین رفتن قابلیت کشسانی پوست می شود.

با پوشیدن لباس های محافظ در برابر آفتاب مانند کلاه و عینک آفتابی و استفاده از کرم ضد آفتاب برای تمام قسمت هایی از پوستتان که با لباس پوشیده نیستند، از پوست خود محافظت کنید.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده منظم از کرم های ضدآفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) 30 یا بیشتر راهی عالی برای جلوگیری از لکه های پیری و تغییر رنگ پوست است. چنان چه کرم ضدآفتاب شما دارای مرطوب کننده و آنتی اکسیدان نیز باشد، می تواند کلاژن پوستتان را حفظ کرده و از خشک شدن آن جلوگیری کند.

تغذیه و رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.

استفاده زیاد از میوه ها و سبزیجات از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. در مقابل وجود مقدار زیاد قند و کربوهیدرات ها در رژیم غذایی می تواند از طریق تجزیه گلوکز سریع تر، روند پیری پوست را تسریع کند.

برای داشتن پوست جوان از پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید. غذاهایی مانند ماهی، گوشت بدون چربی و حبوبات که به ساخت کلاژن کمک می کنند و همچنین غذاهای سرشار از ویتامین C برای جوان نگه داشتن پوست توصیه می شوند.

امگا 3 موجود در برخی غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا نیز به مرطوب نگه داشتن پوست کمک کرده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کنند.

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل

سیگار نکشید.

اگر سیگار می کشید حتما آن را ترک کنید. سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را تا حد زیادی افزایش می دهد و باعث ایجاد چین و چروک و کدر شدن پوست می شود.

فعالیت بدنی داشته باشید.

انجام ورزش و فعالیت بدنی روزانه باعث افزایش گردش خون در قسمت های مختلف بدن و جوان تر شدن پوست می شود.

از حالت های تکراری صورت خوردداری کنید.

اگر همیشه حرکت خاصی را با ماهیچه های صورتتان انجام می دهید مثلا چشمک می زنید، اخم می کنید یا ابروهایتان را بالا می اندازید؛ باید بدانید که شما همیشه عضلات یکسانی را منقبض می کنید و باعث ایجاد خطوط دائمی و چین و چروک روی صورتتان می شوید.

به پشت بخوابید.

موقعیت خواب در پیری پوست نقش دارد. چین و چروک های خواب ناشی از نحوه قرار گرفتن سر روی بالش است و بعد از اینکه پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد، بیشتر نمایان می شود.

چین و چروک های خواب معمولا در کنار پیشانی قرار گرفته و از بالای ابرو تا خط موی نزدیک شقیقه ها و همچنین از وسط گونه ها شروع می شوند. خوابیدن به پشت می تواند این چین و چروک ها را بهبود بخشیده و از بدتر شدن آن ها جلوگیری کند.

از محصولات مراقبتی باکیفیت و مناسب پوستتان استفاده کنید.

استفاده از محصولات مناسب مراقبت از پوست می تواند تفاوت بزرگی در چهره شما ایجاد کند و از بروز علائم پیری مانند چین و چروک جلوگیری کند.

جسیکا وو متخصص پوست و نویسنده کتاب “چهره خود را تغذیه کنید” می گوید: پوست شما یک اندام زنده است که با گذشت زمان تغییر می کند. تنظیم مراقبت از پوست شما با این تغییرات به پوست شما کمک می کند تا سالم بمانید و بهترین ظاهر را داشته باشید.

اگر محصول مراقبتی شما باعث ایجاد سوزش در پوستتان می شود، توصیه می کنیم استفاده از آن را متوقف کنید. وقتی پوست شما می سوزد به این معنی است که پوست شما تحریک می شود و می تواند زودتر پیر شود.

استفاده از محصولات متناسب با پوست

از رتینوئیدها استفاده کنید.

کلاژن مسئولیت صاف و برجسته نگه داشتن پوست را بر عهده دارد. با گذشت زمان پوست می تواند کلاژن خود را از دست بدهد و در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک شود. کارشناسان معتقدند که بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل استفاده از رتینوئید است.

رتینوئید ماده ای از مشتقات ویتامین A است که رفتار سلول های مسن را تغییر می دهد و کمک می کند تا مثل سلول های جوان تر عمل کنند. جسیکا وو متخصص پوست پیشنهاد می کند که از سن سی سالگی دو تا سه بار در هفته از داروی موضعی رتینوئید استفاده کرده و اجازه دهید شب تا صبح روی پوستتان بماند.